Правете разлика между здравословна и балансирана храна

Назад

26 April 2016

Правете разлика между здравословна храна и диетична! Един здравословен десерт може да е също толкова „дебелеещ“, колкото и обикновения! Каква е причината и как да се ориентирате правилно?

Първо, под диетична храна аз разбирам балансирана – в нея да присъстват протеини, мазнини и въглехидрати. Под здравословна храна разбирам чисти, натурални продукти, които са с доказан полезен ефект и произход. И така, без много излишни обяснения, ето защо може да си дебелеете или да не отслабвате, въпреки че ядете “по-полезни“ храни!

Ако сте решили да замените захарта с мед:

Това е супер от гледна точка на „здравословното“ – с меда може да излекувате доста болежки и всекидневната му употреба (в малки количества) е чудесна превенция за много заболявания; може наистина да помогнете на организма си, ако му поднасяте вместо редовните лъжици захар – мед . НО сега идва моментът със „слабеенето“ – абсолютно едно и също е дали ще си сложите на десерта мед или захар – особено пък, ако премине термична обработка – медът изгубва полезните си качества. Ако не го сложите в десерт, а го хапвате в големи количества, пак ще вдигате кръвната си захар, оттам бурно отделяне на инсулин и пак ще си дебелеете. ИЗВОД – МЕД <-> ЗАХАР от гледна точна на „слабеенето“ = ЕДНО И СЪЩО, от гледна точка на „здравословното“ = огромна разлика – предпочитайте мед!

Ако сте решили да заместите сладкото със сушени плодове:

Отново супер от гледна точка на „здравословното“ – всички сушени плодове, които не са обработени с разни сладки сиропи, за да станат по-сладки, имат редица полезни свойства, съдържат много витамини, минерали и други елементи. НО от гледна точка на “слабеенето”, те имат толкова въглехидрати, горе-долу колкото в един обикновен десерт – вдигат кръвната захар рязко, оттам рязко отеделяне на инсулин от там дебелеене. ИЗВОД – СЛАДКО <-> СУШЕНИ ПЛОДОВЕ, в големи количества и от гледна точка на слабеенето = ЕДНО И СЪЩО!

 

Ако сте решили да заместите сладкото с пресни плодове:

Това е най-доброто, от изброените до сега – хем свежи и вкусни, хем витаминозни и полезни, от здравословна гледна точка – прекрасно, но от гледна точка на “слабеенето” – това пак си е въглехидрат и ако по цял ден се опитвате да заместите сладкото и ту хапнете бананче, ту грозде, ту някои портокал – пак може да се окажете в капан, пак цял ден само въглехидрати, пак по цял ден вдигната кръвна захар и уж си хапвате здравословно, а килограмите седят на едно място или даже си мърдат нагоре :)  ИЗВОД – СЛАДКО <-> ПЛОДОВЕ за отслабване – ако са в големи количества и не са съчетани с протеин, пак не се отслабва! 

Ако сте решили да заместите бялото брашно с пълнозърнесто:

Това е страхотно – ще получите много повече полезни вещества, т.е. в бялото брашно няма нищо полезно, така че, с което и друго да го замените – пълнозърнесто, типово или друго, няма да сбъркате. НО от гледна точка на “слабеенето” – ЕДНО И СЪЩО – всичко приготвено с брашно си е високо въглехидратно и консумирано в по-голямо количество, вдига кръвната захар, оттам бурно отделяне на инсулин и трупане на мазнини ИЗВОД – бяло брашно <-> пълнозърнесто от гледна точка на “слабеенето” = едно и също !

 

Решили сте да заместите белия хляб с пълнозърнест:

Тук ще попиша малко повече – 1 филия бял хляб се равнява на 2 хубав пълнозърнест. Белият хляб е най-големият проблем на българина – ние сме на първо място по консумирането му! И от там на първо място по редица проблеми и болести – искам оттук нататък, който обича да хапва бял хляб, всеки път да се сеща за това – да си представя, че яде една НУЛА, даже минус – никаква хранителна стойност – само раздува и разширява стомаха, създава усещане за тежест, киселини, забавя метаболизма и храносмилането, води до затлъстяване и сърдечно съдови заболявания – разбира се, само ако се консумира всекидневно и в по-големи количества. Много често чувам майки или баби да казват на децата си “Защо ядеш без хляб, няма да се наядеш?” или да се чувстват виновни даже, че детето не иска да изяде тази КРЪГЛА НУЛА – стига,  живеем в свят, в който можеш лесно да се информираш – буквално информация те блъска от всякъде – това е една от малкото, която не е противоречива – белият хляб е едно нищо – пак го повтарям – ядем го само защото така сме свикнали от едно време, е да, ама тогава е бил домашен или е използван с мярка – сега се ояждаме с него!

РАЗЛИКА между бял и пълнозърнест хляб от гледна точка на отслабване има, НО трябва хлябът наистина да е добър. Има много хлябове, които са направени от бяло брашно и само са добавили 20 грама семена към него и нещо оцветяващо и го броят за многозърнест, пълнозърнест и т.н. Целта ни като търсим добър хляб е да е с по-малко въглехидрати и с повече различно от бялото брашно. Аз смятам че Бонус, Тонус и Вита са добри – разбира се и домашно приготвен от хубави брашна също е чудесен избор! За информация – въглехидратите в белия хляб могат да стигнат и 60 на 100 г, а в добрия пълнозърнест – 30-35 на 100 г – смятам, че има и то не малка разлика!

ИЗВОД – от гледна точка на отслабване разлика в белия и пълнозърнестия хляб има, само ако наистина пълнозърнестият хляб, който сте избрали, е добър, иначе и двете са въглехидратни и в големи количества допринасят за наднорменото тегло!

Ако сте решили да замествате белия ориз с пълнозърнест:

От гледна точка на здравословния живот пълнозърнестият ориз е супер, изключително богат на витамини и минерали, за разлика от белия ориз, на който са махнати пластовете му, в които се съдържа всичко полезно. Но от гледна точка на “слабеенето”, разликата е много малка – въглехидратите и на двете са много високи и ако искате да отслабете, трябва да намалите количеството, което приемате – не повече от 120 – 150 г на едно хранене и то, разбира се, съчетано с протеин!

ВАЖНО! Почти всички здравословни десерти са направени от пълнозърнесто брашно, много сушени плодове, ядки, мед, кафява захар, банани, семена и други – наистина много полезни храни - да, те носят на тялото витамини и минерали, но от тях също се дебелее! Това не означава да ги избягваме, а просто да ги ядем в правилните количества и съчетани с протеин!

ОБЩИЯ ИЗВОД – предпочитайте по-естествените, не обработени продукти, но внимавайте с въглехидратите, най-важното е да бъдат в малки количества и съчетани с протеин, за да не вдигате рязко кръвната захар, а оттам и инсулина – който всъщност е виновен за наднорменото тегло!